درباره EFQM

About EFQM and Its Official Representative in Iran

ما متعهدیم به سازمان‌ها در راستای پیش‌برد بهبود عملکردشان با استفاده از مدل سرآمدی EFQM، که چهارچوب مدیریتی جامع مورد استفاده بیش از ۳۰۰۰۰ (سی ‌هزار) سازمان در اروپاست، کمک نماییم. به منظور کمک به سازمان شما در پیاده‌سازی مدل EFQM، ما دوره‌های آموزش مهارتی و ابزارهای ارزیابی همراه با تقدیر از سازمان‌ها در کلیه سطوح بلوغ را ارائه می‌نماییم. اما شایستگی اصلی ما ناشی از  از گرد هم آوردن رویه‌های تجربی سودمند و به اشتراک‌گذاری آن در سرتاسر شبکه ما (سازمان‌های عضو EFQM) است.

مدل سرآمدی EFQM، چهارچوبی غیر تجویزی است که هیچ نسخه از پیش تعیین شده‌ای را به سازمان تحمیل نمی‌کند و می‌تواند در دستیابی به یک نگرش جامع به هر سازمانی، با هر اندازه‌ و هر زمینه فعالیت و هر سطح بلوغ مورد استفاده قرار گیرد. در طول بیش از ۲۵ سال گذشته، مدل سرآمدی EFQM به عنوان مبنای برنامه‌ریزی اعضای EFQM و سازمان‌های داخل اروپا و خارج از اروپا بوده است تا به واسطه آن فرهنگ سرآمدی را اشاعه داده، به رویه‌های تجربی سودمند دسترسی داشته، نوآوری را به پیش برده، و نتایج خود را بهبود دهند. EFQM با ارائه آموزش‌های مهارتی و فرصت‌های رشد و توسعه توانمندی‌ها که همگی بر مبنای یادگیری مبتنی بر رویه‌های تجربه شده و تبادل و تعامل میان سازمان‌ها بنا نهاده شده است، به طور مستمر و فعال در حال کمک به تربیت نسل جدید رهبران کسب و کار است. تبادلات و تعاملات ما با استفاده از ابزارهای مشترک ارزیابی است که طی بیش از دو دهه استفاده درون سازمان‌ها قاعده‌مند شده و  مبنای شناسایی دریافت‌دارندگان نشان سرآمدی EFQM به عنوان معتبرترین نشان اروپا برای سازمان‌ها است.    

در سال ۱۹۸۸ روسای چهارده سازمان پیشرو کسب و کار اروپا طی نشستی مشترک بیانیه تشکیل بنیادی در اروپا به منظور ‌ارتقای رقابت‌پذیری کسب و کارهای اروپایی را امضا نمودند. بر این اساس بنیاد مدیریت کیفیت اروپا (EFQM: European Foundation for Quality Management) در سال ۱۹۸۹ با اعلام رسمی تعهد ۶۷ سازمان پیشرو اروپا به اهداف این بنیاد، آغاز به کار نمود. بنیاد EFQM با ایجاد تیمی متشکل از برترین محققین و صنعت‌گران، مدل سرآمدی EFQM را به عنوان چهارچوبی جامع و عملیاتی برای کلیه سازمان‌ها با هر ابعاد و نوع کسب و کار، توسعه داد. 
در طول بیش از ربع قرن گذشته مدل EFQM به منظور انطباق با آخرین تحولات کسب و کار جهانی تعدیل و تکامل یافته است. صدها سازمان از هر دو بخش خصوصی و دولتی در جایزه سرآمدی EFQM شرکت نموده‌ و هزاران سازمان مدل و ابزارهای توسعه یافته EFQM را برای ارتقای سرآمدی کسب و کار خود مورد استفاده قرار می‌دهند. EFQM به عنوان نهادی مستقل و غیر انتفاعی همواره به پشتیبانی از اعضای خود در مسیر سرآمدی ادامه داده و ضمن تمرکز بر حوزه اروپا دایره خدمات خود را به سازمان‌ها در تمامی دنیا گسترانده است.
از سال ۲۰۱۶ بنیاد EFQM فعالیت رسمی خود را در ایران آغاز نموده و قصد دارد تا به سازمان‌های ایرانی همچون سازمان‌های سراسر دنیا در مسیر سرآمدی کسب و کار  در قالب برنامه‌های مختلف تقدیر و ارزیابی، آموزش مهارتی و  تسهیم تجربیات یاری رساند. همچنین نظام یکپارچه عضویت سازمان‌های ایرانی در EFQM امکان بهره‌مندی همزمان از مزیت‌های این عضویت در برنامه‌های EFQM در ایران و اروپا را فراهم می‌آورد.

سخنان جناب آقای لئون توسینت (Leon Tossaint) ریاست بنیاد EFQM در مراسم آغاز به کار دفتر نمایندگی EFQM در ایران:

بنیاد EFQM بیش از ۲۵ سال پیش توسط ۱۴ سازمان پیشروی اروپا بنیانگذاری شد. ما همواره مدل EFQM را طبق دانش روز مدیریت با مشارکت همکارانمان به روز رسانی میکنیم. علاوه بر اروپا، همکاران ما در سایر کشورهای دنیا به پیش برد سرآمدی به کمک مدل EFQM کمک میکنند. ما در ۳۵ کشور دنیا حضوری فعال داریم و مدل EFQM به ۲۲ زبان ترجمه شده که فارسی نیز توسط دفتر نمایندگی رسمی ما در ایران به زودی به آن اضافه می‌شود. EFQM با سازمان هایی که مشتاق پیشرفت هستند از طریق عضویت ارتباط نزدیک دارد. ما اعضای بسیاری در هریک از کشورهای اروپایی داریم که شامل سازمانهای پیشرویی نظیر BMW،Bosch، Philips و غیره هستند که در سراسر جهان فعالیت دارند. ما این سازمان ها را برای پیاده سازی EFQM در دنیا پشتیبابی میکنیم. عضویت در EFQM شما را به شبکه جهانی ما، استراتژی شما، و به هر آنچه که درنظر دارید به آن برسید متصل کرده و در تبدیل شدن به یک سازمان پیشرو در سطوح ملی و بین المللی به شما کمک میکند. خدماتی که EFQM در دنیا به اعضای خود ارائه میکند، شامل فعالیت های متعددی است که در جهت ارزش آفرینی برای اعضا بوده و ما با همکاری دفتر نمایندگی خود  در ایران این خدمات ارزش افزا را در این منطقه از جهان در دسترس شما قرار می‌دهیم.